Home

Číslo 2

 

BIOETIKA
Vyhlášení povinností člověka

 (A. H. Karunaratne, Srí Lanka, buddhista, jehož jméno znamená doslova "Perla soucítění", vyzývá k opuštění antropocentrismu a k přijetí holistického či biocentrického myšlení s důsledným uplatňováním hodnot, zaměřených na život.)

Ústřední zásadou myšlení Orientu je jednota - celistvost a vzájemná propojenost lidstva a všech mimolidských forem života, jakož i tzv. neživé hmoty. V tomto kontextu zachovávání života se stává duchovní povinností. Uznávaná povinnost je tímto faktem (ipso facto) zabezpečované právo (matky-Země, nazvané Gaia). Veškerá lidská či občanská práva, vyjmenovaná v mezinárodních deklaracích a úmluvách se odvozují od uznávané závaznosti a plnění povinností. Z toho vyplývá, že z nutnosti zachování života planety Země vzniká kategorický imperativ naučit se upřednostňovat povinnosti před právy, (které jsou líc a rub jedné a téže mince). Podléhajíce univerzálně uznávaným a mravně opodstatněným nárokům na ochranu a přežití člověka, máme my lidé mravní povinnost ctít u všech ostatních druhů právo na přežití.

Takovýto postoj a názor vyplývá z faktu vzájemně závislé příčinnosti (kauzality). Jestliže přijmeme princip vzájemné závislosti, může se (koncept) trvale udržitelného rozvoje stát praktickým a uskutečnitelným programem. Proto vyzývám nejen členy BIO (Biopolitics International Organisation - Mezinárodní organizace pro biopolitiku), aby se sjednotili na formulaci VŠEOBECNÉ DEKLARACE POVINNOSTÍ ČLOVĚKA, která by sloužila jako doprovodný text Deklarace OSN o lidských právech a všech ostatních úmluv, které ratifikovala mezinárodní komunita.

Etika Země

Na etiku Země (environmentální etiku) je třeba pohlížet jako na mnoha úrovňovou soustavu hodnot. Rozmanité formy života na Zemi nejsou jen inherentně důležité sami o sobě, ale rovněž proto, že společně vytvářejí bio-prostředí (ekosystém), které je nezbytné pro existenci a rozvoj lidstva. Proto úkol udržovat a pečovat o bio-prostředí dostává bioetický rozměr.

Zásady bioetiky

Vzhledem k tomu, že lidské bytosti uznávají a považují za mravně opodstatněné nároky všech ostatních druhů na ochranu a život, zavazuji se, že budu jejich práva respektovat.

Vzhledem k tomu, že přírodní zdroje planety Země jsou konečné a omezené, a že řada z nich je neobnovitelná, mám povinnost používat těchto omezených zdrojů, aniž bych omezoval možnost budoucích generací dostát týmž povinnostem.

Vzhledem k tomu, že v přírodě všichni živí tvorové, formy života jako flóra, fauna, hmyz a mikroorganismy se skládají ze stejných prvků (jako lidské tělo), mám mravní povinnost používat přírodní zdroje pro potřebu lidí tak, abych aplikací nevhodných technologií nevystavovat riziku křehkou rovnováhu přírody, která na této planetě existuje od vzniku života (např. používáním pesticidů a insekticidů).

Všichni lidé se rodí ve specifickém kulturním socio-ekonomickém prostředí a proto od svého zrození vstřebávají jak pozitivní, tak negativní víry, pověry a zvyky daného prostředí. Jakožto lidská bytost, vybavená rozumem a svědomím, mám mravní povinnost brát ohled na sociální prostředí, v němž jsem se zrodil, a to v kontextu ostatních závazných povinností této deklarace.

Deklarace se týká všech lidí bez ohledu na to, zda iracionální člověk, (který se v panské zpupnosti považuje za míru všech věcí) určoval (během historie lidstva) pravidla a zákony, diskriminující rasy, barvu pleti, pohlaví, náboženství, ideologie, jazyk, víru či společenské postavení (podle sobeckých zájmů vládnoucí kliky).

Vzhledem k tomu, že všechny rasy pocházejí z monogenetické jedinosti a že všichni jedinci a skupiny druhu Homo sapiens jsou na sobě vzájemně závislé, jsem mravně povinen respektovat a chránit život, svobodu a bezpečí všech jednotlivců a skupin (které splnily zákonem stanovené požadavky pro registraci).

Ať se to děje autoritou zákona či svémocnými a nezákonnými (kriminálními) prostředky, mám mravní povinnost vystříhat se toho, abych jedince vystavoval krutým a degradujícím trestům či nelidskému jednání (kamenování provinilců, utětí ruky, obřízka dětí ženského pohlaví). Jako soukromník či veřejný činitel mám mravní povinnost přiznávat každému člověku právní ochranu a nárok na stejné zacházení (presumpce neviny).

Tak jak si vážím své osobní svobody, mám mravní povinnost zdržovat se toho, abych dostal nějakého jedince do závislosti, do nevolnictví či narušoval jeho jistoty.

Jako výrobce či prodavač výrobku či nějaké služby budu dbát na to, aby zákazník či uživatel obdržel kvalitní, pravý výrobek či službu. Mám povinnost neuchylovat se k nemravným praktikám a nešidit zákazníka či příjemce služeb.

Protože trh podléhá náhlým a nepředvídaným výkyvům cen akcií, dluhopisů a dalších cenných papírů, mám mravní povinnost zdržet se neetického jednání, které by poškodilo mé klienty nebo i celou společnost. Jako podnikatel, výrobce a prodavač zboží, ať už jde o trvanlivé předměty či zkáze podléhající potraviny, mám mravní povinnost vystříhat se jednání, omezujícího svobodný obchod, falšování potravin, pančování nápojů a plýtvání surovinami, jakož i přímé a nepřímé porušování norem o znečišťování životního prostředí.

Jako spotřebitel zboží a služeb mám mravní povinnost vystříhat se plýtvavé spotřeby (rozmařilosti a rozhazovačnosti), kdy se nebere ohled na nutnost uspokojování základních potřeb lidí všude na světě a na práva budoucích generací.

Vzhledem k tomu, že veškerá práva se odvozují od plnění povinností a závazků, mám mravní povinnost jako veřejný činitel, podnikatel, člen korporace, ředitel, úředník, (mistr) či dělník, vykonávat své pracovní povinnosti takovým způsobem, aby moje chování během jejich plnění bylo v souladu s Všeobecnou deklarací lidských práv. Reciprocitu mezi požívanými právy a plněním povinností je třeba chápat v kontextu vzájemně závislé příčinnosti, která je základem celého životního procesu, a to jak přírodního, politického, sociálního a ekonomického, tak moderních mechanismů výroby a distribuce.

Jako volený zástupce, veřejný činitel, člen korporace, podnikatel, ředitel, úředník, dělník či soukromník mám mravní povinnost vystříhat se přijímání jakékoliv formy úplatku či podujatosti nebo získání výhody, na níž nemám ze zákona nárok (vystříhám se střetu zájmů).

Jako osoba vybavená rozumem a svědomím, která má nárok na soukromí v rodině a domově i na nedotknutelnost korespondence, vystříhám se narušování soukromí svých bližních a nebudu je vystavovat nemístnému obtěžování a trápení, ať už by se tak dělo záměrně či z nedbalosti.

Tak jak si cením své kulturní totožnosti a přeji si ji chránit a zachovávat, mám mravní povinnost respektovat a chránit i jiné kulturní či etnické identity než svou vlastní.

Vzhledem k tomu, že základním účelem sňatku a soužití ve společné domácnosti je biologické pokračování druhu, mám mravní povinnost tuto instituci zabezpečovat a neohrožovat kontinuitu lidského rodu neetickým či nemravním chováním. mám mravní povinnost chránit osoby obojího pohlaví, především děti, před zdraví a život ohrožujícími riziky, následkům neetického, nemravného a prostopášného chování a praktik, které nevyhnutelně vedou k osobnostním traumatům a mravní a sociální degradaci. Mám mravní povinnost zamezovat takové praktiky slovem, vlastním příkladem a sociální činnosti.

Mám mravní povinnost vystříhat se výroby, prodeje, distribuce a zneužívání drog, na nichž vzniká závislost, a angažovat se na akcích, které směřují k zamezení výroby, prodeje a zneužívání těchto škodlivých jedovatých látek, především mezi dětmi a mládeží.

Povinnost ctít posvátnost života pro mne znamená, že jsem zodpovědný za biodiverzitu forem života a že se musím vystříhat výroby, obchodu a používání zbraní. Použít je mohu jen za zcela výjimečných okolností. Slovem, příkladem a skutkem je třeba usilovat o úplně odzbrojení (na mezinárodní úrovni) a k omezování vlastnění a nabývání střelných zbraní civilními osobami na minimum. Mám mravní povinnost zdržovat se žádostivosti a nabývání čehokoliv co mi nepatří, ať už podvodem, krádeží, korupcí či násilím nebo klamavou reklamou.

Jsa si vědom škodlivých následků používání chemických látek v zemědělství, průmyslu a v domácnostech, s výjimkou přísně kontrolovaných podmínek (hubení štěnic, švábů), mám mravní povinnost minimalizovat užívání těchto chemikálií slovem, příkladem i sociální činností.

Mám mravní povinnost neochuzovat biodiverzitu tím, že budu chránit faunu a flóru i šetrně se chovat k ekosystémům, kde ohrožené druhy přežívají.

Tolerance jako princip veřejného blaha

Každý názor dříve či později vyvolává názor přesně opačný a mezi oběma póly vzniká pluralita odlišných názorů či odstínů spektra. Proto mám mravní povinnost respektovat názory odlišné od mého, neboť tolerance je vůdčím principem sociálního smíru. Tak jako jsem kritický k názorům ostatních, tak si musím zvykat být kritický i k vlastním názorům a přesvědčení.

Přijímám snášenlivost a uplatňuji vůči všem organizacím, ať náboženským, sociálním, politickým nebo občanským, neboť (v demokracii) tolerance musí být řídícím principem společenského života, pokud není v rozporu se základními principy této deklarace.

Vzhledem k tomu, že lidé se musí (ke své seberealizaci) organizovat a vyvíjet struktury, instituce a strategie za účelem vlády a správy, přijímám názor, že vůdčím principem politiky a vlády je zabezpečovat "dobro" většiny, toto dobro je definováno jako tělesné, duševní a duchovní blaho všech jednotlivců a zahrnuje práva, vyjmenované v této deklaraci, která jsou zakotvena ve Všeobecné deklaraci lidských práv a jiných úmluvách o lidských právech. Jako logicky z toho vyplývající důsledek přijímám názor, že nelze prosazovat žádný jediný model jako jedině žádoucí (či spásný) model pro vládu a administrativu.

Přijímám názor, že řídící orgány by měly zahrnovat veškeré odstíny politických názorů a že mechanismy vlády a správy by měly být stanoveny tak, aby minimalizovaly konflikty a umožňovaly obecnou dohodu (konsensus) na co nejširší obecné úrovni.

Vzhledem k tomu, že lidé, prostředí a jevy přírodní i vyvolané činností člověka jsou navzájem závislé a propojené a jsou částicemi jedné skutečnosti, přijímám globální integraci (a svébytnost částic) jako základní princip života. Přijímám stanovisko, že je třeba rozvíjet životaschopné sociální, politické a ekonomické struktury a formulovat strategie k ochraně etnické a kulturní totožnosti v době, kdy koncepce státní suverenity (národních států) rychle zastarává.

Přijímám stanovisko, že spory a konflikty se rodí z různého vnímání povahy věcí a z výlučných nároků na pravdu.

Naučím se pohlížet na všechny víry jako na historické formulace pravdy, které se od sebe liší jen tím, že každé náboženství či víra přejímá obrys, náplň a tvar své doby a svého prostředí.

Vzhledem k tomu, že veškeré jevy, jak přírodní, tak lidského původu, jsou zpětně vazebně zřetězené a zapříčiněné, přijímám hledisko, že současná společnost je konečným výsledkem individuálních a kolektivních činů (karma) všech bytostí, které žily a v minulosti (a žijí dnes v přítomnosti).

Přijímám názor, vyvěrající ze zřetězení příčin a následků, že současná společnost - ať národní, regionální či globální, je individuálně i kolektivně zodpovědná za utváření věcí příštích.

 Z Bio News č. 8, říjen 1996, přeložil a v závorkách doplňujícími vysvětlivkami opatřil Boris Merhaut

 

BIO News, orgán Biopolitics International Organisation, vydává Dr. Agni Vlavianos-Arvantis

 (10 Ttm. Vassou, 115 21 ATHENS, Greece, tel.: (301) 64 32 419, fax.: (301) 64 34 093,

e-mail: bio@)leon.nrcps.ariadne-t.gr, WEB page: http://www.hol.gr/bio.


Home
Alternativní ekonomické systémy | Poselství  od "primitivů" | Bioetika | Planeta Země se stává globální vesnicí | Buddhismus a globální ekonomie | Ekonomika daru |  Fyzika andělů | Vzpomínky na budoucnost | Vize  Michala Harnera | Rychlejší než světlo | Buddhovství jednoho tónu | Tak to chodí v Japonsku | Posvátno v rukou politických stran a reklamních agentur | Šakuhači | KOMUSÓ | Buddhismus a ekologie | Reinkarnace a křesťanství | LETS aneb Jak se vyhnout nástrahám oficiální měny | OPUS MAGNUM | Základem všeho je rituál | Psychologie duchovních hnutí | Reset