Home

Číslo 3

 

Jde to
Luis Alberto Machado

V roce 1979 byl Dr. Machado jako ministr pro rozvoj inteligence Venezuely postaven před úkol zvýšit inteligenci celého národa. Na projektu pracoval čtyři roky, než se vyměnila vláda.

Z počátku se mu lidé vysmívali, a jeho kniha, nazvaná "Právo být inteligentní", byla hned doprovázena vydáním posměšné knihy "Právo být hlupák". Avšak v relativně krátkém čase posměšky umlkly. Během čtyř let fungování Projektu Inteligence se spousta věcí, především přístup lidí, změnil. Úspěch projektu je dobře dokumentován např. v pracích publikovaných na univerzitě v Cambridge (Bolt, Beranek and Newman) a na Harvardu.

Tento projev Dr. Machada  z června 1987 jsme převzali z časopisu In Context (http://www.context.org)

Musíme pokračovat s veškerou svou láskou, vírou a naději. Jde to, a jestli to jde, musíme to dokázat. Musíme nastartovat hnutí, které pokryje celou planetu. Musíme být pionýry naděje, lásky, víry v lepší stánku lidstva. Máme dnes příležitost jako nikdy předtím - můžeme začít nejdůležitější transformaci lidstva v jeho historii.

V posledních padesáti letech se neustále zrychluje přísun informací, které musíme každý denně zpracovat. Roste i počet informací o tom, jak rozvíjet schopnost učit se. My lidé máme jisté genetické kapacity, a mělo by být naší svatou povinností snažit se je naplnit co nejvíc. Každý z nás má dnes vědomosti, které mělo před jen několika desítkami let jen několik lidí na světě. Ale i tak je ještě stále většina lidstva, která z oné nepřeberné pokladnice vědění má velmi málo. Měli bychom jít a s pomocí vědců, výzkumníků a univerzit rozdávat vědění plnými hrstmi. Měli bychom spustit mírumilovnou revoluci vědění, naděje, víry v člověka. Jde to.

Lidský mozek se za posledních 50 000 let nezměnil. Máme stejný mozek jako náš pračlověk obývající jeskyně. Nejedná se tedy o evoluci biologickou, ale kulturní. Začínáme se učit, jak využívat své mozky. Jde to. A každý člověk na Zemi má právo všech těchto vědomostí využít. Máme povinnost předat toto vědění každému.

Dnes už je prokázáno, že čím žije člověk déle, tím může být inteligentnější. Ještě před třiceti lety jsme se domnívali, že od dvaceti let neurony ubývají a s nimi i inteligence. Ale to není pravda. Čím více zkušeností získáte, a čím více trénujete svou inteligenci, tím můžete být inteligentnější bez ohledu na věk. Sedmdesátiletý člověk může být inteligentnější něž padesátiletý. Náš zlatý věk je tedy naše budoucnost. Budeme-li užívat svou inteligenci stále lépe, můžeme splnit odvěký sen - žít co nejdéle.

Jde to. Stačí jen používat to, co již dnes známe, a spojit se s ostatními nadšenými lidmi, abychom o těchto možnostech přesvědčili společenské vůdce, vydavatele novin, a další, že je to v jejich vlastním zájmu, a i v zájmu ekonomického růstu. Co se stane za deset let, když budeme denně několikrát vysílat minutové programy o tom, jak být inteligentnější?  Dokážeme-li motivovat dospělou společnost, že každý člověk může být inteligentnější, získáme pak i více lásky, a naučíme se učit, jak je možné se učit. Jde to a i vy to můžete dokázat. Protože to nejlepší, co lidem můžete dát, není ekonomická prosperita nebo materiální bohatství. Ne, o to nejde. To, co potřebuje třetí svět, to co potřebují tři miliardy lidí, je návod, jak rozvinout vlastní genetické potenciály. To je něco zcela mimo běžný rámec sexuálních nebo sociálních rozdílů.  To je něco, co lze udělat pro kohokoliv kdekoliv, jakkoliv starého či mladého.

Co se stane se zemí, v níž se podaří pomocí těchto idejí transformovat školství? Všechny státy na světě hovoří o nutnosti transformace svých školských systémů. Celé lidstvo potřebuje transformovat způsob, jakým učí své děti. Na celé světě děti vyučujeme, ale ony se neučí. Výuka ještě není učení. Instruujeme je, ale nevychováváme. Latinsky vychovávat znamená jít zevnitř ven, a informace znamená zvně dovnitř. Jediné, co může vycházet zevnitř ven, jsou naše schopnosti, dovednosti, se kterými jsme se narodili. To co máme v mozku je stejné jako kapacita stovek miliónů nejlepších počítačů. To je kapacita každého jednotlivého žáka na světě. Je třeba, aby se naučili, jak tuto kapacitu používat. A my už, poprvé v historii lidstva, víme jak na to. Jde to.

Navrhuji: zaveďme na všechny typy a stupně škol nový předmět. Jednu hodinu denně se žáci a studenti budou učit jak myslet, milovat, tvořit, žít, učit se, jak rozvíjet své genetické potenciály. Samozřejmě pak toto všechno můžeme aplikovat i v ostatních předmětech. Jde to.

Inteligence je nástroj lásky. Láska znamená štěstí. Proto sv. Augustin řekl "Miluj a dělej to, co děláš rád." Budete-li mít skutečně rádi, budete-li žít v souladu se svou láskou, takže vše, co budete dělat, bude čestné a dobré, bude to správné a nádherné. Vše, co se budete učit, bude sloužit tomuto účelu, životu. Musíme tedy začít učit jak žít, a to znamená naučit se jak mít rád, jak být šťastný.

Měli bychom začít od prvních chvil života, od porodu, a ještě před ním. Člověk se může začít učit ještě předtím, než se narodí. Jde to a musí to tak jít. Svědčí o tom spousta vědeckých výzkumů posledních let. Dítě rozvíjí svou inteligenci a svou kapacitu učit se velmi dramatických a přece přirozeným způsobem: láskou, láskou a zase láskou.  Stačí přesvědčit matku a otce, aby co nejvíce své mimiko chovali a objímali. Dotýkali se ho, záměrně a systematicky, od prvních vteřin jeho života. Když jen třikrát denně vezmete do své ruky každý jeho prst, nebo se dotknete jeho tělíčka, bude po celý další život daleko inteligentnější, protože jeho mozeček byl stimulován, protože mezi jeho kůží a mozkem proběhl elektrický impuls a neurony se spojily.

Pak musíme přesvědčit maminky a tatínky, aby na své děti neustále mluvili. Ještě než se narodí. Mluvte a mluvte a dovolte jim poslouchat hudbu celý den. Systematicky stimulujte všechny jejich smysly. Existují už stovky knih, které vám poradí, jak to dělat. Dělejte to první měsíc, druhý měsíc, třetí měsíc života vašeho dítěte a nepřestávejte. Takže stejně jako můžeme naučit učitele, jak učit, můžeme naučit rodiče, jak stimulovat mozek svého dítěte a naplnit tak jejich genetické předpoklady.

Prvních šest let života dítěte je vůbec nejdůležitějších. Naučme učitele a společně předejme tyto vědomosti do domácností. Zatím je základní výchovnou metodou instrukce. Myslím, že to je chyba. Základní výchovnou metodou je a měl by být domov, rodina. Tam se utváří budoucí osobnost. Buďme si toho vědomi.

To je vše. Je to snadné, že? Snadné systematicky začít. Už toho spoustu víme. Myslím, že je přímo zločin, když spousta takovýchto informací leží na univerzitách nebo v knihách ladem - rodiče o nich nevědí. Kolik maminek v USA nebo na Západě o tom ví? Milion? A co ty ostatní stamiliony maminek na celém světě? Na světě žije 5 miliard lidí - co bude s nimi? Co se stane s dětmi, které se denně neustále rodí?

Lze zůstat nečinně? Spokojíme se se stavem, že jedno dítě je inteligentnější než druhé, protože maminka toho druhého nevěděla, jak o své dítě jednoduše pečovat - když je to tak snadné?Tuto vědomosti bychom měli v zájmu nás všech demokratizovat. Pak budou rodiče i děti i celá společnost šťastnější.

Musíme se již konečně naučit, jak více milovat, jak zvýšit kapacitu svého citu, jak se naučit používat své tělo ve spojitosti s mozkem a srdcem a myslí. Můžeme se to učit v jakémkoliv věku a začít můžeme ještě než se narodíme. Je to projekt lepší rodiny. Spokojená rodina je tou nejdůležitější buňkou celosvětového organismu.

Předejme tyto vědomosti dospělým, školám, rodinám. Jde to. Zaangažujme masová média. Podařilo se nám to ve Venezuele, ale to nestačí. Zkuste to i ve vaší zemi. Naplno. S láskou. Jde to.

 

První den

30ti minutové video. Pozitivní začátek pro rodiče a děti. Videoprogram jak jednoduše stimulovat právě narozené děti intelektuálně, emočně, fyzicky. Program získal ocenění Národní rady pro rodinné vztahy. Používá se v porodnicích, mateřských školách, v různých komunitách a centrech, ale také na základních školách, protože většina dětí má doma malého bratříčka nebo sestřičku.

New Horizons for Learning, 4649 Sunnyside North, Seattle, WA 98103, USA


Home
Ekogramotnost | "Pravé" kreslení | Čtyři pilíře pro budoucnost | Nové způsoby učení   Výuka doma | Guru | Učit je lepší než vydělávat | Inteligencí je víc | Úřednické zkoušky v císařské Číně | Tibetská léčebná relaxace Kum Nye | Jde to | OBJEVOVÁNÍ DÍTĚTE | Mattova iniciace | ONE BRAIN | Jak se vyvíjí dětský mozek | Jsme tak bohatí, abychom mohli plýtvat nadáním dětí? | Neurotechnologie 2 | Heretici jsou přínosem | Buddhův kompas | Posvátné cesty | Učitelem je sám život Seberealizace a společnost | Co to jsou chytré drogy a mozkové nutrienty? | Proč se děti těší do školy