Home

Číslo 0

 

Zenové příběhy a kóany

Kniha "Zen flesh, zen bones", jak se v originále jmenuje,  byla tou poslední kapkou, která v roce 1977 způsobila, že se  budu v budoucnu věnovat zenu. Rozhodl jsem se ji (pro sebe  a v deseti kopiích, jako obvykle, nezištně) přeložit pro  přátele a nadšence. Již tehdy jsem narazil na překladatelské  oříšky, na kterých si vylámaly zuby celé generace  překladatelů a interpretů.

Aby bylo jasno: zaplať zenový pánbůh, že kniha konečně vyšla  i v češtině. Votobii dík za systematické zaplňování mezer  základního humanistického (a v tomto případě i neevropského)  vzdělání. Přesto, že knihu vřele doporučuji, a že spoustě  nadšenců poslouží, tak jako posloužila kdysi mně, neodpustím  si pokus opět naznačit, že zen by měl překládat jen zenista.

Už sám titul je nepřeložitelný problém: Reps vybral ty  základní a nejužívanější zenové koany a příběhy - titul by  tedy měl v češtině znít spíše jako "kostra a svaly" zenu,  nebo "základní kostrukce" zenu, nebo "základní povaha" zenu.  "Flesh and blood", tedy maso a krev, přeneseně znamená  "lidská povaha".

Dalším problémem je překládání z překladů. Původní zenové  příběhy byly převyprávěny do starojaponštiny z čínštiny. Pak  ze starojaponštiny do současné japonštiny, a pak z japonštiny  do angličtiny. Jak by asi dopadl čínský překlad Joži  Mrázka-Hořického, kdyby ho současný Číňan překládal  z japonského překladu německé verze?

Jiným oříškem je například případ "Deseti podobenství  o býku". My jsme to kdysi překládali (a u pana Tomáše  sledovali jeho výklad) jako Deset obrázků o chytání buvola.  Vzhledem k tomu, že zen nepochází ze Španělska nebo Ameriky,  bylo by asi přirozenější použřívat slovo buvol, protože to je  přesně to zvíře, které je i nakresleno na inkriminovaných  obrázcích. A navíc buvol je zde zástuupným symbolem pro  "chycení a zkrocení" té základní "buddhovské" podstaty  v každém z nás.

Slavná kniha 100 koanů "Mumonkan" se obvykle překládá jako  Brána bez brány, ve smyslu "brány, která nemá bránu". Jde o  to, že každý kóan, tedy jakýsi intelektuální oříšek, jakási  nelogická hádanka, je, a zvláště v případě toho prvního  nejslavnějšího kóanu MU, jakousi branou. Zenoví adepti na  celém světě celá staletí zoufale touží dosáhnout "kenšó,  vhledu", rozluštit kóan, tedy projít tou podivně nepropustnou  branou do světa satori, věčného osvícení. Jenže jakmile kóan  rozluštíte, zjistíte, ža ona brána, která tak dlouho  odolávala vašemu úsilí, byla iluzorní konstrukcí vašeho  způsobu vnímání reality - ve skutečnosti neexistuje. Je to  tedy brána nebrána. Otrocký překlad "Brána bez vrat" je  o něčem jiném.

Repsův termín "no-thing", tedy něco nehmotného, je zde  přeložen opět otrocky, ne-věc, ale spíše by se hodilo  "prázdnota, nicota".

14. kóan ze sbírky Mumonkan jasně dokazuje, jak moc záleží na  každém slově. "Když se mniši z východního a západního křídla  kláštera hádali o kočku, Nansen kočku chytil, vytáhl meč  a řekl zkoprnělému davu: Řekne-li někdo to správné (zenové)  slovo, kočka bude žít.: Nikdo neodpověděl a Nansen tedy kočku  s klidem rozsekl na dva kusy."

Tolik kóan. Anglické slovo "right" je v knize přeloženo jako  "dobré". Jenže o to, jestli bude slovo dobré či špatné, přece  vůbec nejde! V tom je Nansenova past. Zen se slovy vyjádřit  nedá. Pokračování kóanu to také polopaticky naznačuje  i nechápavým: "Večer se vrátil Džóšú a Nansen mu o incidentu  vyprávěl. Džóšů si beze slova vyzul sandál, položil si ho na  hlavu a odešel. Nansen řekl: Kdybys tu ráno byl, ta kočka  mohla žít."

21. kóan je také o něčem jiném. Zenový mistr, tak jako  "žolík" v kartách, je svobodný a žádnou doktrínou nesvázaný a  všecho schopný brach, který má pro strach uděláno a neustále  si z rigidního světa ostatních vystrašených dělá srandu.  Kóany se používaly tak, že než mnich svůj kóan dostal, ve  společnosti ostatních si vyslechl na toto téma mistrovo  "kázání". Navíc se většina kóanů týká detailů a situací  klášterního života, o kterém my dnes nevíme zbla. Takže pak  to dopadá takto:

 "Jistý mnich se zeptal Ummona - co je to Buddha. Suchý hnůj,  odpověděl mistr."

My Češi ale přece v jedné rovině známe něco podobného ve  výroku Švejka - "Když nejde o život, jde o hovno."  V klášterech tenkrát mniši nechodili na WC (water closet  - tedy tam, kde si po vykonání potřeby umejete ruce  v sosukromí), ale za klášterem byl vykopán dlouhý příkop  a mnich se usadil na kládě, vykonal potřebu, a zadek si otřel  klackem, k tomu účelu připraveným. Kóan by tedy měl spíše  znít: "Hovno na klacku".

Z jiné perspektivy: ten, kdo je osvícený, nedělá rozdílu mezi  tím, čeho si lidé cení, a tím, čím opovrhují. Ví, že všechno  je zázrak a hodno úcty. Tedy i fekálie. Praktický dopad je  ten, že v kolášteře čišětí žumpu jen ten, kdo je na tom,  pokdu jde o duchovní vyspělost a délku praxe, nejlépe. Tedy  mistr. Jen ten má "právo" babrat se v hovnech. Protože on to  jako hovna, tedy něco fujtajbl, opovrženíhodného a nečistého,  nebere.

Zenoví mistři si dělali srandu i ze svých žáků. Často  zapírali, i když měl žák pravdu - ne protože by byli krutí,  naopak. Povrchní nebo jen logické, rozumové řešení kóanu není  k ničemu. Šlo o to zjistit, jestli žák za svou pravdou stojí.  Jestli si je jistý. A o tu vnitřní jistotu - ne o správná  řešení - jde v zenu především.Účelem sbírek kóanů je především zaujmout studenty, poskytnou  jim něco k přežvykování, a pak jim ukázat, že o tom to není.  V tomto smyslu je tahle kniha stejně dobrá jako ty ostatní  u nás již vyšlé. Činy zenových mistrů jsou absurdní  a nepochopitelné. Plné paradoxů. Ten, kdo neví, nechápe  a kóany jsou mu nesrozumitelné. Ale ten, kdo ví, nebo ten,  kdo si počká, zjistí, že mají svou vnitřní logiku a význam.

Jednou jeden rolník, který zůstal sám poslední na rýžovém  poli nahoře na kopci ostrova, spatřil, že se z moře rychle  blíží ničivá veliká vlna cunami. Zapálil tedy rýžové pole.  Lidé dole na pobřeží ve snaze oheň uhasit honem běželi  s vědry vody nahoru na kopec.

Jakákoliv kniha kóanů funguje. Pomalu nebo líně, ale jistě.  Každý kóan je jako osina v prdeli pohodlí. Časovaná bomba  pochopení. Jen houšť a víc. (A pokud by se příští vydavatelé konečně rozhodli dát  překládat zen zenistům, pak by to bylo ideální).


Home
Richard Heinberg: Pocit místa | O feng šui s čínským mistrem | Chaos, James Gleick | Louis Charpentier: Mystérium katedrály v Chartres | Labyrint Pouť k duši | Boris Merhaut: Dobrovolná skromnost | Starobylé chrámy a moderní kosmologie | Všechno, co potřebujete vědět  najdete v NLP | Hypnotická regresivní terapie | Sogjal Rinpoche: Tibetská kniha o životě a smrti | Posvátná geometrie aneb zrození hvězdy | Zenové příběhy a kóany | Hudbou a tancem k pramenům | Posvátný čas, posvátné místo